Strona główna > RELIGIA > Samo sedno.

Samo sedno.


Pośród bierzących problemów związanych z rodzinną przeprowadzką na łono Królowej, kontempluję sobie, parę myśli Pana o inicjałach FN. Powiem szczerze, ujmują mnie swoją trafnością. Dwie z nich przemawiają do mnie najmocniej:

„W chrześcijaństwie ani moralność, ani religia nie styka się z choćby jednym punktem rzeczywistości. Same wyimaginowane przyczyny („Bóg”, „dusza”, „Ja”, „duch”, „wolna wola” — bądź też „niewolna”); same wyimaginowane skutki („grzech”, „odkupienie”, „łaska”, „kara”, „odpuszczenie grzechu”). Obcowanie pomiędzy wy­imaginowanymi istotami („Bóg” „duchy” „dusze”); wyimaginowane przyrodoznawstwo (antropocentryczne; zupełny brak pojęcia przy­czyn naturalnych) wyimaginowanapsychologia (same nieporozu­mienia co do człowieka, interpretacje przyjemnych czy nieprzyje­mnych uczuć ogólnych, na przykład stanów nerui sympathici, z pomocą języka znaków religijno-moralnej idiosynkrazji — „skrucha”, „wyrzuty sumienia”, „diabelska pokusa”, „bliskość Boga”); wyimagino­wana ideologia („Królestwo Boże”, „Sąd Ostateczny”, „życie wiecz­ne”). — Od świata snów ten czysto fikcyjny świat różni się, na niekorzyść, tym, że świat snów jest odzwierciedleniem rzeczywisto­ści, natomiast on zafałszowuje, odwartościowuje, neguje rzeczywi­stość. Gdy wynaleziono pojęcie „natura” jako przeciwieństwo pojęcia „Bóg”, słowo „naturalny” musiało oznaczać tyle, co „zasługujący na odrzucenie” — korzenie całego tego fikcyjnego świata stanowi nie­nawiść do naturalności (— rzeczywistości! —), jest on wyrazem głębokiego niezadowolenia z rzeczywistości… A to wszystko wyjaś­nia… Kto jedynie ma powody, by się kłamstwem odcinać od rzeczy­wistości? Ten, kto przez nią cierpi. Cierpieć zaś przez rzeczywistość to tyle, co być unieszczęśliwioną rzeczywistością… Przewaga uczućnieprzyjemności nad uczuciami przyjemności jest przyczyną owej fikcyjnej moralności i religii: przewaga taka stanowi zaśformule dekadencji…”

„Chrześcijaństwo ma u swej podstawy kilka subtelności, które należą do świata Orientu. Przede wszystkim, wie ono, że, samo w sobie, jest rzeczą najzupełniej obojętną, czy coś [stanowi] prawdę, natomiast w najwyższym stopniu ważna jest wiara w coś jako w prawdę. Prawda oraz wiara, że coś jest prawdą: dwa odległe od siebie światy interesów, nieledwie światyantytetyczne — do pierwszego i do drugiego dochodzi się z gruntu różnymi drogami. Na Wschodzie wiedza o tym nieomalczyni mędrcem: tak rozumieją to bramini, tak rozumie to Platon, tak rozumie to każdy adept mą­drości ezoterycznej. Jeśli, na przykład, szczęście polega na wierze w odkupienie od grzechu, to ujęcie takie nie wymaga, by człowiek był grzeszną istotą, lecz by się czul grzeszną istotą. A jeśli, w ogóle, potrzebna jest przede wszystkim wiara, to trzeba zdyskredytować rozum, poznanie, badanie: droga do prawdy staje się drogą zaka­zaną. — Mocna nadzieja jest znacznie większym stymulatorem życia niż jakiekolwiek jednostkowe, rzeczywiście doznane szczęście. Cierpiących trzeba podtrzymywać nadzieją, której nie może zaprze­czyć rzeczywistość — której nie usuwa spełnienie: nadzieją zaświa­tów. (Grecy uważali nadzieję, właśnie ze względu na jej zdolność zwodzenia nieszczęśliwych, za największe zło, za prawdziwie zdra­dzieckie zło: pozostało ono w puszce zła). —Aby miłość była możliwa, Bóg musi być osobą; aby mogły dojść do głosu także najbardziej podstawowe instynkty, Bóg musi być młody. Dla żarliwości niewiast trzeba wysunąć na czoło jakiegoś pięknego świętego, dla żarliwości mężczyzn Marię. Przy założeniu, że chrześcijaństwo ma zapanować nad obszarami, na których kult Afrodyty czy kult Adonisa wywarłyjuż wpływ na pojęcie kultu. Wymóg czystości płciowej potęguje gwał­towność i wewnętrzność instynktu religijnego — nadaje kultowi bardziej ciepły, bardziej marzycielski, bardziej nasycony duszą cha­rakter. — Miłość jest stanem, w którym człowiek widzi rzeczy zwykle takimi, jakimi one właśnie nie są. Siła iluzji osiąga tu swe wyżyny, podobnie jak siła osładzania, rozpromieniania. W miłości można znieść więcej niż zwykle, miłość pozwala wszystko tolerować. Należało wynaleźć religię, w której można miłować: dzięki temu wychodzi się poza najgorsze strony życia — w ogóle się ich już niewidzi. — Tyle o trzech chrześcijańskich cnotach: wierze, miłości, nadziei, które nazywam trzema chrześcijańskimiroztropnościami. — Buddyzm jest zbyt późny, zbyt pozytywistyczny, aby być jeszcze w ten sposób roztropnym.”

Reklamy
  1. 20 Maj 2013 o 1:49 am

    Superb, what a weblog it is! This webpage provides useful data
    to us, keep it up.

  2. 7 lipca 2013 o 7:02 am

    I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you?
    Plz respond as I’m looking to design my own blog and would like to find out where u got this from. cheers

  3. 19 lipca 2013 o 3:01 am

    Its like you learn my thoughts! You appear to understand a lot approximately
    this, such as you wrote the ebook in it or something.
    I think that you just can do with some p.c. to drive
    the message house a little bit, however instead of that, this is great blog.
    A fantastic read. I will definitely be back.

  4. 19 lipca 2013 o 9:57 am

    Thanks for sharing such a nice thinking, piece of writing is fastidious,
    thats why i have read it fully

  5. 10 stycznia 2017 o 12:10 am

    Heya outstanding website! Does running a blog such as this
    take a large amount of work? I have virtually no expertise in coding however I was hoping to start my own blog
    soon. Anyways, if you have any recommendations or tips
    for new blog owners please share. I know this is off subject but I just
    had to ask. Many thanks!

  6. 1 Maj 2017 o 10:09 pm

    ArmaLite AR-15, a selective-fire rifle made by ArmaLite, and precursor of
    the United States military M16 rifle. Anything concerning after market
    parts holds many variables, depends on how large the after market
    rails are. And they can do all of this by either ordering new parts and devices from online or neighborhood shops, or by
    taking parts from different weapons in their collection and also mixing and
    matching them to generate something entirely brand-new.

    I grew up with guns, as well as

  7. 10 października 2017 o 7:43 am

    I got this web site from my buddy who shared with
    me concerning this web page and now this time I am browsing this web site and reading very informative
    posts at this place.

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: